"2005. gada 1. janvārī, aizejot aizsaulē, Inta atstāja aptuveni 400 dzejoļu, ko viņai bija izdevies sacerēt mazāk nekā duci gados. Intas sarežģītais uzdevums daļēji bija atrast “dzejas ceļu”, īstenot savas tiesības izrotāt vienu koku Ardenu mežā, uzrakstīt dzejoli, kas būtu patiess, godīgs un brīvs no augstprātības. Par spīti nebeidzamiem iekšējiem konfliktiem, Inta vairāk nekā izpildīja šo kvotu."
Andrievs Ezergailis
INTA
EZERGAILE
Dzejoļi
No angļu valodas atdzejojusi Amanda Aizpuriete
Trauks kraklē tehnikā
Sīkās plaisas zaļās bļodiņas iekšpusē –
to dēļ man visu laiku gribas
ēst tikai no šī trauka; man patīk bļodiņas,
bet citas vairs neņemu, lūkojos tajā
kā spogulī, man gribētos,
lai plaisas atbilst manai sejai,
bet smaida rievas un skumju rievas
izrausta cita citu – seja
nav saplaisājusi gana mākslinieciski.
Esmu redzējusi arī tādas sejas –
vienmērīgi saplaisājušas, smalkā rakstā –
rudens ābolu sejas, labo raganu sejas,
sakrokotas, lai krokās pietiktu vietas
visam, kas vēl būs
un varbūt arī visam, kas bijis.
Nomaldījusies Romā
Iekšā tev jāiet vienai,
teica sapnis.
Kad viņa iegāja, sienas sakļāvās,
nevienu rokturi nevarēja nospiest.
Kad viņa kāpa augšup,
trepes izzuda.
Man vajadzēja rāpties pāri
veciem mūriem, pārvarēt izciļņus,
bet es aizkļuvu
tikai līdz senajām pilsētas daļām,
līdz nodalītām telpām ar kailām akmens
sienām –
romiešu pirtīm.
Joprojām klīstu, meklējot
durvis, kāpņu telpu,
ceru aizbraukt vilcienā, aizlidot lidmašīnā,
jau zinādama, ka neviens no rokturiem
nebūs nospiežams, spēks nelīdzēs,
meklēju durvis vai peles alu,
vairs nezinu, cik liela esmu.
Latvija
Viņa nepazīst durvis,
nejūt cieņu pret durvīm.
Aiz slēgtām durvīm
sasmakuši sīkburžuāziski grēki
var ielauzties mūsu mazajā zemē, kas
neprot elpot ar pilnu krūti.
Tām durvīm, kam jāpaliek ciet,
līdz būs pienācis īstais laiks,
tad jāatdarās. Šis brīdis ir baiļu saindēts,
nenobriest noslēpumi,
netrīs cerība.
Nekas neaug uz šī asfaltētā ceļa,
uz kura satiksme nerimst nedz dienu, nedz nakti.
Stipro zāļu miglā
Zilviolets krokuss
atradis savu ceļu
caur granti un oļiem,
starp netīra sniega kupenām –
trīs trausli ziediņi
vēla pavasara pelēcībā,
kā glābiņš gaidīti
vēža tumsā,
stipru zāļu miglā.
Žubīšu sarkanums kļūst spilgtāks,
cigļi – dzeltenāki,
ik dienas atlido jauni putni.
Lēnām – ziedu pa ziedam,
saucienu pa saucienam
zāles iepil acī un ausī, un vēnā.
Ņujorka, 2003. gada 15. februāris
Plecu pie pleca
mēs lēni virzāmies aukstumā,
policisti mūs stumj,
nonākam pie barjerām,
skandējam saukļus.
Kāds elegants pāris
izlaužas caur pūli pretējā virzienā,
skatās uz mums mazliet nicinoši,
uzmana savas somas no Prada.
Jūtu, ka mani nevilšus aizkaitina
viņu kažoki, kaut gan šeit
ir tūkstošiem policistu
un bruņumašīnas, es saprotu,
ka ne ja par šo pāri man tagad
jādomā, un skandēju: “Tāda ir
demokrātija,” un domāju – jā,
tāda tā ir,
lepojos ar zīmi pie manām krūtīm,
kuru pagatavoja mans vīrs,
posdams mani protesta maršam –
kā gādīga māte viņš to izgrieza,
pielīmēja pie apģērba – lai bērns skolā
varētu piedalīties rotaļās.
Pēc tam mēs vērojam, kā skeiteri traucas
Rokfellera centra arēnā – viegli, brīvi;
“novāciet savas zīmes,” sargi mums teica;
mēs to izdarījām, tad ostījām
sārtās rozes – lielas kā kāpostgalvas,
tādas zied Takašimajā;
Blūmingdeila universālveikalā atteicāmies
apšļākties ar smaržām, atgriezāmies
tīkamajā, aukstajā āra gaisā. Tomēr
Kreitā un Berelā nopirku
pipardzirnaviņas – ieguldījumu nākotnē.
Atkārtošanās
Asinis rītdien – ko tās pateiks?
Šodien es izslēdzu karu
ārpusē un iekšā, izvāru rīta olu
līdz rituālajam mīkstumam,
aplieku sunim pavadu,
eju staigāt pāri 59B ceļam, aiz
La Tourelle – tas viss ir sava veida sakraments,
beigu beigās daru to asiņu labad.
Uztveru apkārtējo tā ikdienišķajā
diženumā – saulainu dienu pēc
lietus mēnešiem, silto gaisu
pie manas ādas, gārņa spārnu švīkas –
tas nolaižas pļavā pie dīķa
aiz tenisa kortiem,
pāris dienu laikā jaunie trusēni
paguvuši krietni paaugties.
Mierīga murkšķu mamma
pieskata savus mazuļus, un beidzot –
tik vēlu šogad – dzirdu, kā tu dzer savu tēju,
dzer savu tēju, saņemu ielūgumu no
jaukās žubītes, pēc kura ilgojos visu pavasari,
liela kā dzīve žubīte sēž
augsta koka galotnē –
vēl viena atgriešanās, tad kaut kas jauns,
dzied stērste, saulainās krūtis
pavērsusi pret sauli. Stērste ir viena,
nesasniedzama, bet to nevajagot
saukt par vientuļnieci, stērstes
ir dēkaines. Būdamas vientuļas,
tās dzied vēl labāk.
Dzeru šo dzīves tēju, izgaršoju
uz mēles, ar ausīm, ar acīm, ar ādu,
izbaudu – gandrīz par stipru asinīm.
Nākamajā rītā vēl kaut kas no neparastā –
Venēra šķērso Sauli.
Mēs atkal ejam pastaigāties, suns
iegremdē vēderu
dziļi dziedējošajā strautā,
diena būs karsta.
Nevar izārstēt, tas atkal ir atpakaļ, suns saka.
Nav ko brīnīties, zāles līdz tikai uz brīdi.
Draugu apskāvieni, suņu un kaķu
klusā mīlestība. Tagad pastaigās
es suni vairs netrenēju, mēs tikai klausāmies,
kā netālu dzenis klaudzina savu āmuru,
skatāmies, kā tiek baroti mazuļi. Kurš
baros manējos, kāpēc es tikko kā pieņēmu
jaunu kaķi? Šis rīts
iedvesmo mani uz domām tik lielām kā
nāves tuvums, bet briesmās ir skumīgs
mierinājums – kad ik dienas
bijis jārūpējas par mitekli un barību.
Uz asfaltētās taciņas un blakus tai zālē
desmitiem sēru plīvuru gausi
plivina spārnus augšup lejup.
"Vēža diagnoze neapturēja Intas tieksmi rakstīt. Gluži pretēji, kā vēsta dzejoļi par vēzi, nelaime, iespējams, pastiprināja tās jaudīgumu. Pēc diagnozes uzstādīšanas dzejoļi – pat dzīvi un dabu slavinošie – iegūst elēģisku noskaņu."
"Pēdējā lielā pretkara demonstrācija, kurā Inta piedalījās, notika 2003. gada 15. februārī Ņujorkā, kuru “diriģēja” Bušs jaunākais. Tolaik Inta bija izgājusi ķīmijas un staru terapijas kursu, un vēzis bija pierimis."
Inta's Poems II, 2006
Inta's Poems III, 2006
Alzheimers Poems, 2008
"Pēc ārsta uzstādītās diagnozes Inta uzrakstīja vēl vienu dzejoli “Atkārtošanās”, ko daži draugi uzskatīja par viņas labāko dzejoli. Pēc tam viņas lira stājās spēlēt."
"Terapijas gadu laikā Inta pedantiski pierakstīja simtiem sapņu, bet, jāpiebilst, viņa pati tos arī iztulkoja. Vai dzejnieki sapņo citādi nekā dramaturgi? Komiķi citādi nekā zobārsti? Cik ļoti pārstāstīšana pārveido sapņa formu? Mēs nevaram izzīlēt, ko pieredzējis analītiskās psiholoģijas speciālists spēj izfiltrēt no Intas sapņiem. Tomēr mēs varam apgalvot, ka sapņi spēlēja nozīmīgu lomu viņas uzņēmībā lauzt savas iekšējās barjeras, atvērt aizbultētās istabas un veicināja, iespējams, pat veidoja viņas dzejradi."
Intas Ezergailes dzejolis After fire autores lasījumā
"Pret savu latvisko esamību Inta izturējās kā pret sīpolu, kuru mizoja, lobīja un rentgenstaros caurskatīja kārtu pēc kārtas. Meklējot "izniekotās dzīves" jēgu un atrodot "niecību", viņa gūstekņus neņēma un ar eksistenciālistes cītību plucināja sevi, savus radiniekus, draugus un nedeva arī nekādas atlaides latviešu kopienai. Tas viss bija Intas iekšējās cīņas daļa."